loading...

heyvatech

heyvatech

بازدید : 31
سه شنبه 22 تير 1400 زمان : 11:42

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد برای افرادی که با چک سروکار دارند این روزها بسیار اهمیت دارد. همانطور که حتما می دانید در قوانین جدید چک طرفین یعنی صادر کننده و ذینفع ملزم به ثبت چک در سامانه صیاد هستند. با توجه به اهمیت موضوع این نوشتار را به آموزش ثبت چک در سامانه صیاد اختصاص داده ایم.

در اقتصاد ایران افراد به اصطلاح بازاری اکثر معاملات خود را با استفاده از چک انجام می‌دهند و حجم سنگینی از نقل و انتقالات مالی در ایران با استفاده از چک انجام می‌گیرد. در سال‌‌های اخیر عدم وجود قوانین مشخص و قاطع در این مورد موجب شد تا موضوع چک‌های برگشتی به یک معضل اساسی تبدیل شده بود و موجب کاهش کارآیی آن در بین مردم شده بود؛ به نحوی که اعتماد مردم به چک به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرد و کمتر کسی حاضر بود تا در معاملات مختلف چک را به جای پول خود تحویل بگیرد. روشن نبودن قوانین مربوط به چک علاوه بر کاهش اعتماد آن در بین مردم، موجب شد تا پرونده‌های قضایی فراوانی نیز در مورد چک‌های برگشتی و به اجرا گذاشته شدن چک در قوه قضاییه تشکیل شود که موجب خسارات متعددی به مردم و دولت شد.
طرح سامانه صیاد که شروع پروسه آن از سال 97 آغاز شد، در ابتدای سال 1400 به مرحله اجرایی رسید و موجب شد تا قوانین جدیدی که بسیار روشن و مشخص هستند بر روند صدور چک توسط افراد مختلف اعمال شود. بر اساس این قانون افرادی که قصد صدور و یا تبادل چک دارند می‌بایست حتماً آن را در سامانه صیاد ثبت نمایند. طبق این قانون افراد باید از چک‌های جدید که فعلاً بنفش رنگ هستند استفاده نمایند و هر فرد قبل از قبول چک باید از ثبت آن در سامانه صیاد اطمینان حاصل نماید.
با اجرایی شدن طرح سامانه صیاد، آشنایی با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد به امری ضروری تبدیل شده‌است، کاربران عزیز می‌توانند با مطالعه این مقاله با آموزش ثبت چک در سامانه صیاد آشنا شوند تا بتوانند به آسانی و شخصاً اقدام به ثبت چک در سامانه صیاد کنند.
در قانون جدید چک، کسی که چک برگشتی داشته باشد، از دریافت دسته چک جدید، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه‌ها و کارت‌های بانکی محروم می‌شود.



آموزش ثبت چک در سامانه صیاد

افرادی که قصد دارند تا چک خود را در سامانه صیاد ثبت نمایند لازم است ابتدا طبق معمول گذشته تاریخ سررسید، مبلغ و سایر موارد لازم در چک را نوشته و پس از آن اقدام به ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد کنند. در حال حاضر سامانه صیاد صفحه اینترنتی مشخصی ندارد و افراد برای ثبت چک در سامانه صیاد می‌بایست به درگاه‌های اینترنتی بانک‌های مختلف رجوع کنند و یا از اپلیکیشن‌های دارای مجوز از سوی بانک مرکزی ایران استفاده نمایند. یکی دیگر از ابزارهای موجود برای ثبت چک در سامانه صیاد استفاده از همراه‌بانک‌ مربوط به بانک‌های مختلف دارای مجوز در کشور می‌باشد. در مورد نحوه ثبت چک در سامانه صیاد توجه به چند نکته بسیار مهم است؛ در زمان ثبت چک در سامانه کادری به نام "بابت" وجود دارد که فرد می‌بایست در آن علت صدور چک از طرف صاحب حساب را مشخص نماید. همچنین ثبت چک در سامانه صیاد از طرف صاحب حساب به منزله ثبت اولیه محسوب می‌شود و فرد گیرنده چک نیز باید دریافت چک در سامانه را تایید نماید تا ثبت نهایی چک انجام گیرد. لازم به ذکر است که در قوانین جدید امکان امضای چک در وجه حامل وجود ندارد و حتماً می‌بایست نام فرد ذینفع در چک و سامانه ثبت شود.
افرادی که قصد دارند تا از طریق برنامه‌هایی نصب شده بر روی گوشی‌های هوشمند(اپلیکیشن) چک خود را در سامانه ثبت نمایند باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که ثبت چک در سامانه صیاد نیازمند احراز هویت می‌باشد. کاربران برای احراز هویت در همراه‌بانک و یا اپلیکیشن‌های دیگر همچون "آپ" می‌بایست اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی خود را وارد و کد تاییدی که برای شماره موبایل تاییدی آنها توسط بانک ارسال شده است را وارد نمایند.
لازم به ذکر است که ثبت چک در سامانه صیاد در شعب مختلف بانکی نیز امکان‌پذیر می‌باشد اما کاربر در این روش زمان و انرژی زیادی را از دست می‌دهد و طبیعتاً ثبت چک در سامانه صیاد با استفاده از برنامه‌های مختلف بسیار آسان‌تر می‌باشد. در ادامه شما را با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد با استفاده از گوشی آشنا می‌سازیم. همان طور که اشاره شد برخی از بانک ها علاوه بر اینترنت بانک و همراه بانک صفحه مجزایی برای ثبت چک صیاد طراحی کرده اند از جمله بانک ملی که در این بخش نحوه ثبت چک در سامانه صیاد این بانک را بررسی خواهیم کرد. نحوه کار بقیه بانک ها هم به همین منوال است اما ممکن است برخی از گزینه ها کمی متفاوت از این بانک باشد:

  1. برای ثبت چک در سامانه صیاد این بانک ابتدا باید وارد آدرس اینترنتی آن یعنی https://sayad.bmi.ir شوید . حال با انتخاب هر یک از گزینه های ثبت، تایید یا رد و استعلام به صفحه احراز هویت هدایت خواهید شد.

    ثبت چک در سامانه صیاد

  2. اطلاعات خواسته شده یعنی شماره تلفن همراه، کد ملی و تصویر امنیتی را وارد کنید و گزینه بررسی اطلاعات را بزنید. نکته قابل توجه در این مرحله این است که حتما شماره تلفن همراه باید به نام کد ملی وارد شده باشد.

    احراز هویت ثبت چک در سامانه صیاد

  3. در صورت تایید اطلاعات وارد شده یک شناسه تایید به شماره موبایل کاربر ارسال می شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد کرده و با انتخاب بررسی شناسه وارد مرحله بعدی شوید.

    تایید شناسه برای ثبت چک صیاد

  4. حال لیست کارت های مرتبط با کد ملی وارد شده نمایش داده می شود ، کارت بانکی مد نظر را انتخاب کرده و اطلاعات مرتبط با آن یعنی CVV2 و رمز پویا را وارد کنید تا احراز هویت شما کامل شود.

    انتخاب لیست کارت های بانکی برای ثبت چک صیاد

نحوه ثبت صدور چک در سامانه صیاد

  1. حال برای ثبت برگه چک ، شناسه صیادی 16 رقمی درج شده بر روی چک را به صورت دستی یا از طریق بارکد روی چک وارد کنید.

    نحوه ثبت صدور چک در سامانه صیاد

  2. حال شماره حساب برگه چک ، شماره سری و سریال چک ، مبلغ چک و تاریخ سر رسید چک و توضیحات را وارد کنید. دقت داشته باشید که در صورتی که مبلغ چک حقیقی بیشتر از یک میلیارد ریال باشد گزینه «بابت» نمایش داده می شود که ثبت آن الزامی است.

    ثبت صدور چک صیاد

  3. حال در صورتی که برگه چک مربوط به شخص حقیقی باشد باید کد ملی و نام کامل گیرنده چک وارد شود . در صورت نیاز هم می توان اطلاعات بیش از یک گیرنده را با «افزوردن گیرنده جدید» وارد کرد.

    مراحل ثبت صدور چک در سامانه صیاد

  4. حال اطلاعات وارد شده توسط شما برای بررسی و ثبت نمایش داده می شود که در صورت تایید اطلاعات توسط شما چک با موفقیت ثبت می شود.

    آموزش ثبت چک در سامانه صیاد

    حال برای وصول این چک باید توسط گیرنده آن نیز تایید شود. که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

نحوه ثبت تایید یا رد چک در سامانه صیاد

  1. برای ثبت تایید یا رد چک در سامانه صیاد ، گیرنده چک باید در صفحه نخست گزینه «تایید یا رد» را انتخاب کرده و بعد از احراز هویت شناسه صیادی درج شده بر روی چک را به صورت دستی یا از طریق اسکن بارکد موجود روی چک وارد کند.

    تایید یا رد چک در سامانه صیاد

  2. در این مرحله اطلاعات چک برای تایید یا رد توسط کاربر نمایش داده می شود.
  3. در صورت تایید در این مرحله کاربر می تواند توضیحات اختیاری را وارد کرده و سپس چک را تایید کند.

    تایید برگه چک در سامانه صیاد

    در صورت رد چک نیز همین صفحه برای وارد کردن توضیحات نمایش داده می شود.

نحوه استعلام برگه چک در سامانه صیاد

برای استعلام چک هم هر یک از طرفین صادرکننده چک یا ذینفع می توانند در صفحه نخست گزینه «استعلام» را انتخاب کرده و بعد از احراز هویت ، شناسه صیادی درج شده روی چک را به صورت دستی یا با اسکن بارکد روی آن وارد کرده و اطلاعات چک را ببینند.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد با موبایل

همانطور که گفته شد امکان ثبت چک در سامانه صیاد با موبایل نیز برای کاربران فراهم شده است. افراد می‌توانند با استفاده از همراه‌بانک‌های مختلف مربوط به هر بانک و نصب آن بر روی گوشی هوشمند خود، از امکانات مختلف آن از جمله ثبت چک در سامانه صیاد استفاده نمایند.
برای دانلود اپلیکیشن همراه بانک مخصوص به هر بانکی، کاربران می‌توانند با مراجعه به وبسایت رسمی بانک مربوطه اقدام به دانلود اپلیکیشن و پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به حساب شخصی خود، از آن استفاده نمایند. البته اغلب اپلیکیشن‌های ارائه شده توسط بانک‌های معتبر در برنامه "بازار" نیز قابل دسترس و دانلود هستند. اپلیکیشن‌های بانکی برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS به بازار عرضه شده‌اند اما معمولاً اپلیکیشن‌هایی که برای سیستم عامل iOS معرفی می‌شوند به دلیل حلقه‌های امنیتی خاص این سیستم عامل، سرعت و کیفیت اپلیکیشن‌های مشابه در سیستم عامل اندروید را دارا نیستند و توصیه می‌شود در حد امکان از نسخه‌های اندرویدی این برنامه‌ها استفاده نمایید.
حال باهم نگاهی خواهیم انداخت به اپلیکیشن‌هایی که برای انجام امور بانکی از جمله ثبت چک در سامانه صیاد با موبایل دارای مجوز هستند؛ کاربران عزیز توجه کنند در حال حاضر تنها 5 اپلیکیشن زیر دارای مجوز رسمی هستند.

  1. اپلیکیشن آپ برای ثبت چک صیاد :
    اپلیکیشن آپ از طریق برنامه بازار، پلی استور گوگل و همچنین وبسایت اصلی این برنامه به نشانی https://asanpardakht.ir در دسترس عموم قرار گرفته است و حجم آن در حدود 35 مگابایت می‌باشد و در دو نسخه اندروید و iOS به بازار عرضه شده است.

    اپلیکیشن آپ برای ثبت چک صیاد

  2. اپلیکیشن 724 برای ثبت چک صیاد :
    برنامه 724 توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان به بازار ارائه شده است و این اپلیکیشن نیز از طریقه برنامه بازار، پلی استور گوگل و ایران اپس قابل دسترس و دانلود می‌باشد؛ کاربران می‌توانند برای دانلود این برنامه به وبسایت اصلی آن به نشانی https://www.724.ir نیز مراجعه کنند. حجم این اپلیکیشن نیز در حدود 21 مگابایت است و در نسخه‌های اندروید و iOS در دسترس می‌باشد.

    اپلیکیشن 724 برای ثبت چک صیاد

  3. برنامه تاپ برای ثبت چک صیاد :
    برنامه تاپ نیز از طریق وبسایت اصلی این برنامه به نشانی https://top.ir قابل دسترس است و کاربران می‌توانند آن را از طریق کافه بازار، چارخونه و گوگل پلی نیز دانود نمایند. این برنامه نیز برای نصب در حدود 22 مگابایت فضا نیاز دارد.

    برنامه تاپ برای ثبت چک صیاد

  4. اپلیکیشن سکه برای ثبت چک صیاد :
    اپلیکیشن سکه توسط شرکت به‌ پرداخت ملت ارائه شده است و کاربران با دانلود و نصب این برنامه نیز می‌توانند به ثبت چک در سامانه صیاد با موبایل بپردازند. این برنامه برای هردو سیستم عامل اندروید و iOS موجود است و کاربران می‌توانند برای دانلود آن به "کافه بازار" و یا "پلی استور گوگل" مراجعه کنند.

    اپلیکیشن سکه برای ثبت چک صیاد

  5. اپلیکیشن ایوا برای ثبت چک صیاد :
    اپلیکیشن ایوا از سوی شرکت پرداخت الکترونیک سداد که از زیرمجموعه‌های بانک ملی ایران به شمار می‌رود به بازار ارائه گردیده است و کاربران می‌توانند برای دانلود این برنامه و استفاده از خدمات آن به سایت اصلی این برنامه به نشانی اینترنتی https://ivaapp.com مراجعه و یا از طریق کافه بازار و یا پلی استور به دانلود آن اقدام نمایند.

    اپلیکیشن ایوا برای ثبت چک صیاد

پیگیری ثبت چک صیادی

پیگیری ثبت چک صیادی برای افراد از چند طریق امکان‌پذیر می‌باشد. البته کاربران می‌توانند با مراجعه به شعبه مربوطه بانک اقدام به پیگیری ثبت چک نمایند که این کار زمان‌گیر است و بهتر است تا افراد از یکی از روش‌های الکترونیکی که به آنها خواهیم پرداخت برای پیگیری ثبت چک صیادی اقدام نمایند.
ساده‌ترین روش مراجعه به سامانه‌ی استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی است که توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود، کاربران می‌توانند با مراجعه به لینک https://www.cbi.ir/EstelamSayad/19689.aspx و با وارد کردن شناسه صیادی چک، در مورد وضعیت چک آگاه شوند.

سامانه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی

روش دیگر اقدام به پیگیری ثبت چک صیادی در اپلیکیشن‌های دارای مجوز از سوی بانک مرکزی است که عبارتند از آپ، 724، تاپ، سکه و ایوا و در قسمت‌های قبل در مورد نحوه دسترسی و دانلود آنها توضیح داده شد.
اما افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز می‌توانند با استفاده از سامانه پیامکی و ارسال شناسه 16 رقمی استعلام که بر روی چک‌های صیاد درج شده است به سرشماره 701701، اقدام به پیگیری وضعیت چک و همچنین از وضعیت اعتباری صاحب چک از لحاظ چک‌های برگشتی باخبر شوند.

نحوه ثبت انتقال چک در سامانه صیاد

در قانون جدید نحوه ثبت انتقال چک در سامانه صیاد متفاوت از گذشته است و دیگر نیازی به پشت‌نویسی چک وجود ندارد. بر اساس قوانین جدید، فرد انتقال دهنده چک وظیفه دارد تا به یکی از سیستم‌های سامانه صیاد که شامل اپلیکیشن‌های مجوزدار، همراه‌بانک‌های معتبر همچون همراه بانک ملت و یا سامانه اینترنتی بانک‌ها مراجعه نمایند و با ورود به حساب شخصی خود اقدام به انتقال چک نمایند. توجه داشته باشید که نصب اپلیکیشین‌های موردنظر حتماً باید بر روی گوشی‌هایی باشد که سند سیم کارت فعال بر روی آن به نام فرد باشد.
به منظور ثبت انتقال چک ، فرد انتقال دهنده چک می‌بایست شناسه چک و همچنین اطلاعات مربوط به ذینفع جدید را در کادرهای مشخص شده در هر سیستم وارد و سپس تایید نماید.

مشخص است که با اِعمال قوانین جدید مربوط به چک از ابتدای سال 1400، چک‌های قدیمی از رده اعتبار خارج شده و در حال حاضر فقط چک‌های سامانه صیاد معتبر و دارای وجهه قانونی هستند؛ بنابراین افرادی که در زندگی روزمره و شغلی خود با چک سروکار دارند می‌بایست در آموزش ثبت چک در سامانه صیاد مطالعه کافی را داشته باشند تا با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد و سایر قوانین جدید آشنایی کامل پیدا کنند.

منبع : نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد برای افرادی که با چک سروکار دارند این روزها بسیار اهمیت دارد. همانطور که حتما می دانید در قوانین جدید چک طرفین یعنی صادر کننده و ذینفع ملزم به ثبت چک در سامانه صیاد هستند. با توجه به اهمیت موضوع این نوشتار را به آموزش ثبت چک در سامانه صیاد اختصاص داده ایم.

در اقتصاد ایران افراد به اصطلاح بازاری اکثر معاملات خود را با استفاده از چک انجام می‌دهند و حجم سنگینی از نقل و انتقالات مالی در ایران با استفاده از چک انجام می‌گیرد. در سال‌‌های اخیر عدم وجود قوانین مشخص و قاطع در این مورد موجب شد تا موضوع چک‌های برگشتی به یک معضل اساسی تبدیل شده بود و موجب کاهش کارآیی آن در بین مردم شده بود؛ به نحوی که اعتماد مردم به چک به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرد و کمتر کسی حاضر بود تا در معاملات مختلف چک را به جای پول خود تحویل بگیرد. روشن نبودن قوانین مربوط به چک علاوه بر کاهش اعتماد آن در بین مردم، موجب شد تا پرونده‌های قضایی فراوانی نیز در مورد چک‌های برگشتی و به اجرا گذاشته شدن چک در قوه قضاییه تشکیل شود که موجب خسارات متعددی به مردم و دولت شد.
طرح سامانه صیاد که شروع پروسه آن از سال 97 آغاز شد، در ابتدای سال 1400 به مرحله اجرایی رسید و موجب شد تا قوانین جدیدی که بسیار روشن و مشخص هستند بر روند صدور چک توسط افراد مختلف اعمال شود. بر اساس این قانون افرادی که قصد صدور و یا تبادل چک دارند می‌بایست حتماً آن را در سامانه صیاد ثبت نمایند. طبق این قانون افراد باید از چک‌های جدید که فعلاً بنفش رنگ هستند استفاده نمایند و هر فرد قبل از قبول چک باید از ثبت آن در سامانه صیاد اطمینان حاصل نماید.
با اجرایی شدن طرح سامانه صیاد، آشنایی با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد به امری ضروری تبدیل شده‌است، کاربران عزیز می‌توانند با مطالعه این مقاله با آموزش ثبت چک در سامانه صیاد آشنا شوند تا بتوانند به آسانی و شخصاً اقدام به ثبت چک در سامانه صیاد کنند.
در قانون جدید چک، کسی که چک برگشتی داشته باشد، از دریافت دسته چک جدید، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه‌ها و کارت‌های بانکی محروم می‌شود.



آموزش ثبت چک در سامانه صیاد

افرادی که قصد دارند تا چک خود را در سامانه صیاد ثبت نمایند لازم است ابتدا طبق معمول گذشته تاریخ سررسید، مبلغ و سایر موارد لازم در چک را نوشته و پس از آن اقدام به ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد کنند. در حال حاضر سامانه صیاد صفحه اینترنتی مشخصی ندارد و افراد برای ثبت چک در سامانه صیاد می‌بایست به درگاه‌های اینترنتی بانک‌های مختلف رجوع کنند و یا از اپلیکیشن‌های دارای مجوز از سوی بانک مرکزی ایران استفاده نمایند. یکی دیگر از ابزارهای موجود برای ثبت چک در سامانه صیاد استفاده از همراه‌بانک‌ مربوط به بانک‌های مختلف دارای مجوز در کشور می‌باشد. در مورد نحوه ثبت چک در سامانه صیاد توجه به چند نکته بسیار مهم است؛ در زمان ثبت چک در سامانه کادری به نام "بابت" وجود دارد که فرد می‌بایست در آن علت صدور چک از طرف صاحب حساب را مشخص نماید. همچنین ثبت چک در سامانه صیاد از طرف صاحب حساب به منزله ثبت اولیه محسوب می‌شود و فرد گیرنده چک نیز باید دریافت چک در سامانه را تایید نماید تا ثبت نهایی چک انجام گیرد. لازم به ذکر است که در قوانین جدید امکان امضای چک در وجه حامل وجود ندارد و حتماً می‌بایست نام فرد ذینفع در چک و سامانه ثبت شود.
افرادی که قصد دارند تا از طریق برنامه‌هایی نصب شده بر روی گوشی‌های هوشمند(اپلیکیشن) چک خود را در سامانه ثبت نمایند باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که ثبت چک در سامانه صیاد نیازمند احراز هویت می‌باشد. کاربران برای احراز هویت در همراه‌بانک و یا اپلیکیشن‌های دیگر همچون "آپ" می‌بایست اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی خود را وارد و کد تاییدی که برای شماره موبایل تاییدی آنها توسط بانک ارسال شده است را وارد نمایند.
لازم به ذکر است که ثبت چک در سامانه صیاد در شعب مختلف بانکی نیز امکان‌پذیر می‌باشد اما کاربر در این روش زمان و انرژی زیادی را از دست می‌دهد و طبیعتاً ثبت چک در سامانه صیاد با استفاده از برنامه‌های مختلف بسیار آسان‌تر می‌باشد. در ادامه شما را با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد با استفاده از گوشی آشنا می‌سازیم. همان طور که اشاره شد برخی از بانک ها علاوه بر اینترنت بانک و همراه بانک صفحه مجزایی برای ثبت چک صیاد طراحی کرده اند از جمله بانک ملی که در این بخش نحوه ثبت چک در سامانه صیاد این بانک را بررسی خواهیم کرد. نحوه کار بقیه بانک ها هم به همین منوال است اما ممکن است برخی از گزینه ها کمی متفاوت از این بانک باشد:

  1. برای ثبت چک در سامانه صیاد این بانک ابتدا باید وارد آدرس اینترنتی آن یعنی https://sayad.bmi.ir شوید . حال با انتخاب هر یک از گزینه های ثبت، تایید یا رد و استعلام به صفحه احراز هویت هدایت خواهید شد.

    ثبت چک در سامانه صیاد

  2. اطلاعات خواسته شده یعنی شماره تلفن همراه، کد ملی و تصویر امنیتی را وارد کنید و گزینه بررسی اطلاعات را بزنید. نکته قابل توجه در این مرحله این است که حتما شماره تلفن همراه باید به نام کد ملی وارد شده باشد.

    احراز هویت ثبت چک در سامانه صیاد

  3. در صورت تایید اطلاعات وارد شده یک شناسه تایید به شماره موبایل کاربر ارسال می شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد کرده و با انتخاب بررسی شناسه وارد مرحله بعدی شوید.

    تایید شناسه برای ثبت چک صیاد

  4. حال لیست کارت های مرتبط با کد ملی وارد شده نمایش داده می شود ، کارت بانکی مد نظر را انتخاب کرده و اطلاعات مرتبط با آن یعنی CVV2 و رمز پویا را وارد کنید تا احراز هویت شما کامل شود.

    انتخاب لیست کارت های بانکی برای ثبت چک صیاد

نحوه ثبت صدور چک در سامانه صیاد

  1. حال برای ثبت برگه چک ، شناسه صیادی 16 رقمی درج شده بر روی چک را به صورت دستی یا از طریق بارکد روی چک وارد کنید.

    نحوه ثبت صدور چک در سامانه صیاد

  2. حال شماره حساب برگه چک ، شماره سری و سریال چک ، مبلغ چک و تاریخ سر رسید چک و توضیحات را وارد کنید. دقت داشته باشید که در صورتی که مبلغ چک حقیقی بیشتر از یک میلیارد ریال باشد گزینه «بابت» نمایش داده می شود که ثبت آن الزامی است.

    ثبت صدور چک صیاد

  3. حال در صورتی که برگه چک مربوط به شخص حقیقی باشد باید کد ملی و نام کامل گیرنده چک وارد شود . در صورت نیاز هم می توان اطلاعات بیش از یک گیرنده را با «افزوردن گیرنده جدید» وارد کرد.

    مراحل ثبت صدور چک در سامانه صیاد

  4. حال اطلاعات وارد شده توسط شما برای بررسی و ثبت نمایش داده می شود که در صورت تایید اطلاعات توسط شما چک با موفقیت ثبت می شود.

    آموزش ثبت چک در سامانه صیاد

    حال برای وصول این چک باید توسط گیرنده آن نیز تایید شود. که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

نحوه ثبت تایید یا رد چک در سامانه صیاد

  1. برای ثبت تایید یا رد چک در سامانه صیاد ، گیرنده چک باید در صفحه نخست گزینه «تایید یا رد» را انتخاب کرده و بعد از احراز هویت شناسه صیادی درج شده بر روی چک را به صورت دستی یا از طریق اسکن بارکد موجود روی چک وارد کند.

    تایید یا رد چک در سامانه صیاد

  2. در این مرحله اطلاعات چک برای تایید یا رد توسط کاربر نمایش داده می شود.
  3. در صورت تایید در این مرحله کاربر می تواند توضیحات اختیاری را وارد کرده و سپس چک را تایید کند.

    تایید برگه چک در سامانه صیاد

    در صورت رد چک نیز همین صفحه برای وارد کردن توضیحات نمایش داده می شود.

نحوه استعلام برگه چک در سامانه صیاد

برای استعلام چک هم هر یک از طرفین صادرکننده چک یا ذینفع می توانند در صفحه نخست گزینه «استعلام» را انتخاب کرده و بعد از احراز هویت ، شناسه صیادی درج شده روی چک را به صورت دستی یا با اسکن بارکد روی آن وارد کرده و اطلاعات چک را ببینند.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد با موبایل

همانطور که گفته شد امکان ثبت چک در سامانه صیاد با موبایل نیز برای کاربران فراهم شده است. افراد می‌توانند با استفاده از همراه‌بانک‌های مختلف مربوط به هر بانک و نصب آن بر روی گوشی هوشمند خود، از امکانات مختلف آن از جمله ثبت چک در سامانه صیاد استفاده نمایند.
برای دانلود اپلیکیشن همراه بانک مخصوص به هر بانکی، کاربران می‌توانند با مراجعه به وبسایت رسمی بانک مربوطه اقدام به دانلود اپلیکیشن و پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به حساب شخصی خود، از آن استفاده نمایند. البته اغلب اپلیکیشن‌های ارائه شده توسط بانک‌های معتبر در برنامه "بازار" نیز قابل دسترس و دانلود هستند. اپلیکیشن‌های بانکی برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS به بازار عرضه شده‌اند اما معمولاً اپلیکیشن‌هایی که برای سیستم عامل iOS معرفی می‌شوند به دلیل حلقه‌های امنیتی خاص این سیستم عامل، سرعت و کیفیت اپلیکیشن‌های مشابه در سیستم عامل اندروید را دارا نیستند و توصیه می‌شود در حد امکان از نسخه‌های اندرویدی این برنامه‌ها استفاده نمایید.
حال باهم نگاهی خواهیم انداخت به اپلیکیشن‌هایی که برای انجام امور بانکی از جمله ثبت چک در سامانه صیاد با موبایل دارای مجوز هستند؛ کاربران عزیز توجه کنند در حال حاضر تنها 5 اپلیکیشن زیر دارای مجوز رسمی هستند.

  1. اپلیکیشن آپ برای ثبت چک صیاد :
    اپلیکیشن آپ از طریق برنامه بازار، پلی استور گوگل و همچنین وبسایت اصلی این برنامه به نشانی https://asanpardakht.ir در دسترس عموم قرار گرفته است و حجم آن در حدود 35 مگابایت می‌باشد و در دو نسخه اندروید و iOS به بازار عرضه شده است.

    اپلیکیشن آپ برای ثبت چک صیاد

  2. اپلیکیشن 724 برای ثبت چک صیاد :
    برنامه 724 توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان به بازار ارائه شده است و این اپلیکیشن نیز از طریقه برنامه بازار، پلی استور گوگل و ایران اپس قابل دسترس و دانلود می‌باشد؛ کاربران می‌توانند برای دانلود این برنامه به وبسایت اصلی آن به نشانی https://www.724.ir نیز مراجعه کنند. حجم این اپلیکیشن نیز در حدود 21 مگابایت است و در نسخه‌های اندروید و iOS در دسترس می‌باشد.

    اپلیکیشن 724 برای ثبت چک صیاد

  3. برنامه تاپ برای ثبت چک صیاد :
    برنامه تاپ نیز از طریق وبسایت اصلی این برنامه به نشانی https://top.ir قابل دسترس است و کاربران می‌توانند آن را از طریق کافه بازار، چارخونه و گوگل پلی نیز دانود نمایند. این برنامه نیز برای نصب در حدود 22 مگابایت فضا نیاز دارد.

    برنامه تاپ برای ثبت چک صیاد

  4. اپلیکیشن سکه برای ثبت چک صیاد :
    اپلیکیشن سکه توسط شرکت به‌ پرداخت ملت ارائه شده است و کاربران با دانلود و نصب این برنامه نیز می‌توانند به ثبت چک در سامانه صیاد با موبایل بپردازند. این برنامه برای هردو سیستم عامل اندروید و iOS موجود است و کاربران می‌توانند برای دانلود آن به "کافه بازار" و یا "پلی استور گوگل" مراجعه کنند.

    اپلیکیشن سکه برای ثبت چک صیاد

  5. اپلیکیشن ایوا برای ثبت چک صیاد :
    اپلیکیشن ایوا از سوی شرکت پرداخت الکترونیک سداد که از زیرمجموعه‌های بانک ملی ایران به شمار می‌رود به بازار ارائه گردیده است و کاربران می‌توانند برای دانلود این برنامه و استفاده از خدمات آن به سایت اصلی این برنامه به نشانی اینترنتی https://ivaapp.com مراجعه و یا از طریق کافه بازار و یا پلی استور به دانلود آن اقدام نمایند.

    اپلیکیشن ایوا برای ثبت چک صیاد

پیگیری ثبت چک صیادی

پیگیری ثبت چک صیادی برای افراد از چند طریق امکان‌پذیر می‌باشد. البته کاربران می‌توانند با مراجعه به شعبه مربوطه بانک اقدام به پیگیری ثبت چک نمایند که این کار زمان‌گیر است و بهتر است تا افراد از یکی از روش‌های الکترونیکی که به آنها خواهیم پرداخت برای پیگیری ثبت چک صیادی اقدام نمایند.
ساده‌ترین روش مراجعه به سامانه‌ی استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی است که توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود، کاربران می‌توانند با مراجعه به لینک https://www.cbi.ir/EstelamSayad/19689.aspx و با وارد کردن شناسه صیادی چک، در مورد وضعیت چک آگاه شوند.

سامانه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی

روش دیگر اقدام به پیگیری ثبت چک صیادی در اپلیکیشن‌های دارای مجوز از سوی بانک مرکزی است که عبارتند از آپ، 724، تاپ، سکه و ایوا و در قسمت‌های قبل در مورد نحوه دسترسی و دانلود آنها توضیح داده شد.
اما افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز می‌توانند با استفاده از سامانه پیامکی و ارسال شناسه 16 رقمی استعلام که بر روی چک‌های صیاد درج شده است به سرشماره 701701، اقدام به پیگیری وضعیت چک و همچنین از وضعیت اعتباری صاحب چک از لحاظ چک‌های برگشتی باخبر شوند.

نحوه ثبت انتقال چک در سامانه صیاد

در قانون جدید نحوه ثبت انتقال چک در سامانه صیاد متفاوت از گذشته است و دیگر نیازی به پشت‌نویسی چک وجود ندارد. بر اساس قوانین جدید، فرد انتقال دهنده چک وظیفه دارد تا به یکی از سیستم‌های سامانه صیاد که شامل اپلیکیشن‌های مجوزدار، همراه‌بانک‌های معتبر همچون همراه بانک ملت و یا سامانه اینترنتی بانک‌ها مراجعه نمایند و با ورود به حساب شخصی خود اقدام به انتقال چک نمایند. توجه داشته باشید که نصب اپلیکیشین‌های موردنظر حتماً باید بر روی گوشی‌هایی باشد که سند سیم کارت فعال بر روی آن به نام فرد باشد.
به منظور ثبت انتقال چک ، فرد انتقال دهنده چک می‌بایست شناسه چک و همچنین اطلاعات مربوط به ذینفع جدید را در کادرهای مشخص شده در هر سیستم وارد و سپس تایید نماید.

مشخص است که با اِعمال قوانین جدید مربوط به چک از ابتدای سال 1400، چک‌های قدیمی از رده اعتبار خارج شده و در حال حاضر فقط چک‌های سامانه صیاد معتبر و دارای وجهه قانونی هستند؛ بنابراین افرادی که در زندگی روزمره و شغلی خود با چک سروکار دارند می‌بایست در آموزش ثبت چک در سامانه صیاد مطالعه کافی را داشته باشند تا با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد و سایر قوانین جدید آشنایی کامل پیدا کنند.

منبع : نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 36
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 12
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 75
  • بازدید ماه : 166
  • بازدید سال : 341
  • بازدید کلی : 28236
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی