loading...

heyvatech

heyvatech

بازدید : 21
چهارشنبه 23 تير 1400 زمان : 9:25

مقدمه

سامانه صیاد بانک صادرات به منظور ثبت و تایید چک های این بانک راه اندازی شده است. هم اکنون همه دارندگان چک های بانک صادرات و هم چنین افرادی که این چک ها را دریافت می کنند، باید با این سامانه آشنایی داشته و نحوه کار با آن را بلد باشند. چرا که در سال های اخیر قوانین جدیدی که برای افزایش امنیت چک های بانکی و جلوگیری از فساد و کلاهبرداری در این زمینه تصویب شده اند که روال گذشته در استفاده از چک را دگرگون کرده اند. طبق این قوانین همه افرادی که دارای چک بانکی هستند باید در سامانه صیاد ثبت نام کنند و هر چکی که صادر می کنند را در این سامانه ثبت نمایند. بانک صادرات هم مانند سایر بانک ها مشمول این قوانین می شود و سامانه صیاد پیچک صادرات را بدین منظور راه اندازی نموده است؛ تا مشتریانش به راحت بتوانند از طریق این سامانه امورات مربوط به چک صیادی خود را انجام دهند.

مهم ترین ویژگی موجود در چک های صیادی جدید بانک صادرات و سایر بانک ها، شناسه 16 رقمی یکتا در قسمت بالای چک ها می باشد. این شناسه در هنگام کار با برنامه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات که در ادامه آن را توضیح می دهیم، الزامی است. در واقع برای انجام هر یک از عملیات های ثبت، تایید یا انتقال چک از طریق سامانه صیاد بانک صادرات به این شناسه نیاز است. البته امورات مربوط به چک های صیادی بانک صادرات با یک سری الزامات قانونی هم همراه می باشد که باید به آن ها توجه داشته باشید. این موارد شامل ممنوع بودن صدور چک جدید برای افرادی که چک برگشتی سوء اثر نشده دارند، عدم امکان صدور چک در وجه حامل، ثبت نام چک در سامانه صیاد و انتقال چک به جای پشت نویسی آن می باشند. در ادامه به طور کامل تر با سامانه صیاد پیچک صادرات و نصب سامانه صیاد بانک صادرات آشنا خواهیم شد.



ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد ( پیچک ) بانک صادرات

حال که با اهمیت سامانه صیاد بانک صادرات آشنا شده ایم، می خواهیم ببینیم که چه راه هایی برای دسترسی به این سامانه وجود دارند. در واقع به دنبال این هستیم که ابزارهای قابل استفاده برای ثبت، تایید یا انتقال چک بانک صادرات خود را بیابیم. برای این کار چندین روش گوناگون وجود دارد که با استفاده از هر کدام به راحتی می توانید امورات مربوط به چک صیادی خود را انجام دهید. اکنون این روش ها برای دست یابی به سامانه صیاد پیچک صادرات را بیان می کنیم؛ هم چنین نحوه نصب سامانه صیاد بانک صادرات را هم آموزش می دهیم تا شما عزیزان هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشید. راه های دسترسی به این سامانه به طور کلی شامل موارد زیر می شوند.

  • همراه بانک صادرات: شاید بتوان گفت اولین و آسان ترین راه برای انجام امورات مربوط به چک های صیادی، داشتن یک برنامه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات بر روی گوشی موبایل تان است. در این مورد شما می توانید هر لحظه که بخواهید، به راحتی نسبت به ثبت یا تایید چک خود در این سامانه اقدام کنید. این برنامه مورد نظر می تواند همراه بانکها باشند که به راحتی بر روی موبایل شما قابل نصب هستند. بنابراین افرادی که این برنامه ها را از قبل نصب دارند، می توانند جهت ثبت چک های خود در سامانه صیاد بانک صادرات اقدام کنند. اما اگر این برنامه ها را ندارید یا اصلا تمایل به استفاده از ان ها نداشته باشید، راه های دیگری هم وجود دارد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

  • نسخه وب سامانه همراه بانک: کارایی این مورد هم برای انجام امورات چک در سامانه صیاد پیچک صادرات شبیه به همراه بانک است. اما این نسخه تحت وب قابلیت استفاده از طریق ویندوز را هم فراهم می کند. برای استفاده از این مورد باید از طریق سایت www.bsi.ir به دانلود و ثبت نام در آن اقدام کنید.

    ورود به نسخه وب اپلیکیشن بانک صادرات

    نسخه وب سامانه همراه بانک

  • سامانه اینترنت بانک: این سامانه راه بعدی برای استفاده از سامانه صیاد بانک صادرات می باشد. با ورود به نشانی اینترنتی https://bib.bsi.ir می توانید از این سامانه استفاده کنید. اما دقت داشته باشید لازم است ان را از طریق بانک صادرات فعال سازی نمایید.

    ورود به سامانه صیاد اینترنت بانک صادرات

    سامانه اینترنت بانک صادرات

  • نرم افزار صاپ: نرم افزار صاپ را هم می توان یک برنامه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات دانست. چرا که امکان انجام این کار از بخش خدمات چک این نرم افزار وجود دارد. شما می توانید این نرم افزار را از سایت بانک صادرات به نشانی www.bsi.ir دانلود کرده و بر روی گوشی تان نصب کنید.

    ورود به سامانه صیاد بانک صادرات با نرم افزار صاپ

  • برنامه های معتبر حوزه پرداخت: راه دیگر برای استفاده از سامانه صیاد بانک صادرات ، برنامه های معتبر در حوزه پرداخت مانند آپ هستند. نام همه این برنامه ها در سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به نشانی اینترنتی www.shaparak.ir موجود است. هم چنین می توانید از این طریق نسبت به نصب هر کدام از این برنامه ها اقدام نمایید.

  • مراجعه حضوری به یکی از شعبه های بانک صادرات: روش دیگر که مقداری با بقیه راه های دست یابی به سامانه صیاد پیچک صادرات متفاوت است، مراجعه حضوری به شعب بانک ها است. همه کسانی که بنا به دلایلی نمی توانند از روش های غیر حضوری برای استفاده از سامانه صیاد اقدام کنند، می توانند با مراجعه به شعب بانک صادرات این کار را انجام دهند. البته باید دقت داشت که جهت این کار باید به بانک صادرکننده دسته چک خود یا بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید.

    مراجعه حضوری به یکی از شعبه های بانک صادرات



دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه صیاد بانک صادرات

همان طور که اشاره کردیم، یکی از مهم ترین راه های بهره مندی از سامانه صیاد پیچک صادرات ، استفاده از برنامه های مربوطه در این زمینه می باشد. این برنامه ها شامل همراه بانک صادرات و اینترنت بانک صادرات هستند. برای نصب سامانه صیاد بانک صادرات لازم است ابتدا این برنامه ها را دانلود کرده و بر روی گوشی تان نصب کنید. برای دانلود این برنامه ها هم می توانید از طریق سایت اصلی بانک صادرات اقدام نموده و هم می توانید با استفاده از برنامه های مثل بازار و گوگل پلی این کار را انجام دهید. بعد از این که برنامه ها را نصب کردید، باید برای بار اول با مراجعه به بانک نسبت به فعال سازی آن ها اقدام نمایید. بعد از آن دیگر می توانید به راحتی خدمات مختلفی از جمله دسترسی به سامانه صیاد بانک صادرات را از طریق آن ها داشته باشید. البته شما می توانید به صورت مستقیم هم از طریق لینک های زیر، نسخه اندروید و آیفون همراه بانک صادرات را دریافت نمایید.

دانلود نسخه اندروید اپلیکیشن صیاد بانک صادرات
دانلود نسخه iOS برنامه صیاد بانک صادرات

دانلود اپلیکیشن سامانه صیاد بانک صادرات

فرآیندهای ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات

با استفاده از سامانه صیاد بانک صادرات می توانید چندین مورد فعالیت را انجام دهید. در ادامه هر یک از این فعالیت ها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

  • ثبت چک

    بعد از این که صادرکننده چک برگه کاغذی چک را می نویسد، باید آن را در سامانه صیاد پیچک صادرات ثبت کند. این مورد شامل درج مبلغ چک، تاریخ سر رسید آن و اطلاعات هویتی فرد گیرنده می شوند. در صورتی که هر کدام از این اطلاعات به درستی ثبت نشوند، امکان پاس شدن چک وجود نخواهد داشت. پس باید در این مورد دقت داشته باشید. بعد از اینکه کاربر توسط یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد بانک صادرات وارد این سامانه شد ، فرآیند احراز هویت انجام می شود. احراز هویت در اینترنت بانک و موبایل بانک صادرات بعد از ثبت نام و فعال سازی و دریافت نام کاربری و کلمه عبور آن ها انجام می شود. بعد از احراز هویت و ثبت مندرجات چک در سامانه صیاد بانک صادرات تایید و ثبت اولیه چک در سامانه صیاد انجام می شود اما ثبت نهایی چک در سامانه صیاد بانک صادرات مستلزم تایید دریافت چک توسط ذینفع است که در ادامه توضیح داده می شود.

    ثبت چک در اپایکیشن صیاد بانک صادرات

  • استعلام و تایید دریافت چک

    همانطور که گفتیم ثبت نهایی چک منوط به تایید دریافت چک توسط ذینفع است. برای این منظور گیرنده چک باید با در دست داشتن برگه چک به یکی از ابزارهای دسترسی سامانه صیاد مراجعه کرده و بعد از احراز هویت ، مندرجات برگه چک نظیر تاریخ سر رسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع و بابت را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد تطبیق دهد. در این مرحله در صورت تایید چک توسط ذینفع چک در وضعیت ثبت نهایی تلقی می شود و قابلیت نقد شدن دارد و در صورت رد چک ذینفع باید یکی از دلایل موجود در لیست را برای عدم تایید چک انتخاب کند و فیزیم چک را به صادرکننده چک عودت دهد.

  • انتقال چک

    هم چنین انتقال چک مورد دیگری است که امکان انجام آن از طریق سامانه صیاد بانک صادرات امکان پذیر است. هنگامی که فردی بخواهد چک را به دیگری انتقال دهد، به جای پشت نویسی کردن آن که در گذشته انجام می گرفت، باید انتقال در سامانه صیاد انجام شود. در این مورد هم باید اطلاعات کامل فرد جدید گیرنده در این سامانه ثبت شوند. برای این مورد انتقال دهنده چک باید به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مراجعه کرده و بعد از احراز هویت و وارد کردن شناسه صیادی برگه چک متعلق به انتقال دهنده در سامانه ، اطلاعات مربوط به قلم بابت و هویت ذینفع جدید چک یعنی انتقال گیرنده را وارد کند و سپس این اطلاعات را تایید کند تا ثبت اولیه انتقال چک انجام شود.

  • اعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک

    یکی از مناسب ترین خدمات سامانه صیاد پیچک صادرات ، تعیین وضعیت اعتباری فرد صادرکننده چک می باشد. به این صورت که می توان از تعداد و مبلغ چک های رفع سوء اثر نشده فرد صادر کننده چک، آگاهی پیدا کرد.

    تعیین وضعیت اعتباری صادرکننده چک

  • استعلام وضعیت چک توسط صادرکننده

    فردی که چک را صادر کرده است می تواند با وارد کردن شناسه چک، وضعیت چک را تا قبل از تایید توسط گیرنده مشاهده کند.

  • استعلام وضعیت چک توسط گیرنده

    فرد گیرنده هم می تواند با استفاده از کد ملی خود و هم چنین شناسه چک، نسبت به مشاهده وضعیت آن در سامانه صیاد پیچک صادرات اقدام نماید.

منبع : سامانه صیاد بانک صادرات

مقدمه

سامانه صیاد بانک صادرات به منظور ثبت و تایید چک های این بانک راه اندازی شده است. هم اکنون همه دارندگان چک های بانک صادرات و هم چنین افرادی که این چک ها را دریافت می کنند، باید با این سامانه آشنایی داشته و نحوه کار با آن را بلد باشند. چرا که در سال های اخیر قوانین جدیدی که برای افزایش امنیت چک های بانکی و جلوگیری از فساد و کلاهبرداری در این زمینه تصویب شده اند که روال گذشته در استفاده از چک را دگرگون کرده اند. طبق این قوانین همه افرادی که دارای چک بانکی هستند باید در سامانه صیاد ثبت نام کنند و هر چکی که صادر می کنند را در این سامانه ثبت نمایند. بانک صادرات هم مانند سایر بانک ها مشمول این قوانین می شود و سامانه صیاد پیچک صادرات را بدین منظور راه اندازی نموده است؛ تا مشتریانش به راحت بتوانند از طریق این سامانه امورات مربوط به چک صیادی خود را انجام دهند.

مهم ترین ویژگی موجود در چک های صیادی جدید بانک صادرات و سایر بانک ها، شناسه 16 رقمی یکتا در قسمت بالای چک ها می باشد. این شناسه در هنگام کار با برنامه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات که در ادامه آن را توضیح می دهیم، الزامی است. در واقع برای انجام هر یک از عملیات های ثبت، تایید یا انتقال چک از طریق سامانه صیاد بانک صادرات به این شناسه نیاز است. البته امورات مربوط به چک های صیادی بانک صادرات با یک سری الزامات قانونی هم همراه می باشد که باید به آن ها توجه داشته باشید. این موارد شامل ممنوع بودن صدور چک جدید برای افرادی که چک برگشتی سوء اثر نشده دارند، عدم امکان صدور چک در وجه حامل، ثبت نام چک در سامانه صیاد و انتقال چک به جای پشت نویسی آن می باشند. در ادامه به طور کامل تر با سامانه صیاد پیچک صادرات و نصب سامانه صیاد بانک صادرات آشنا خواهیم شد.



ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد ( پیچک ) بانک صادرات

حال که با اهمیت سامانه صیاد بانک صادرات آشنا شده ایم، می خواهیم ببینیم که چه راه هایی برای دسترسی به این سامانه وجود دارند. در واقع به دنبال این هستیم که ابزارهای قابل استفاده برای ثبت، تایید یا انتقال چک بانک صادرات خود را بیابیم. برای این کار چندین روش گوناگون وجود دارد که با استفاده از هر کدام به راحتی می توانید امورات مربوط به چک صیادی خود را انجام دهید. اکنون این روش ها برای دست یابی به سامانه صیاد پیچک صادرات را بیان می کنیم؛ هم چنین نحوه نصب سامانه صیاد بانک صادرات را هم آموزش می دهیم تا شما عزیزان هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشید. راه های دسترسی به این سامانه به طور کلی شامل موارد زیر می شوند.

  • همراه بانک صادرات: شاید بتوان گفت اولین و آسان ترین راه برای انجام امورات مربوط به چک های صیادی، داشتن یک برنامه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات بر روی گوشی موبایل تان است. در این مورد شما می توانید هر لحظه که بخواهید، به راحتی نسبت به ثبت یا تایید چک خود در این سامانه اقدام کنید. این برنامه مورد نظر می تواند همراه بانکها باشند که به راحتی بر روی موبایل شما قابل نصب هستند. بنابراین افرادی که این برنامه ها را از قبل نصب دارند، می توانند جهت ثبت چک های خود در سامانه صیاد بانک صادرات اقدام کنند. اما اگر این برنامه ها را ندارید یا اصلا تمایل به استفاده از ان ها نداشته باشید، راه های دیگری هم وجود دارد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

  • نسخه وب سامانه همراه بانک: کارایی این مورد هم برای انجام امورات چک در سامانه صیاد پیچک صادرات شبیه به همراه بانک است. اما این نسخه تحت وب قابلیت استفاده از طریق ویندوز را هم فراهم می کند. برای استفاده از این مورد باید از طریق سایت www.bsi.ir به دانلود و ثبت نام در آن اقدام کنید.

    ورود به نسخه وب اپلیکیشن بانک صادرات

    نسخه وب سامانه همراه بانک

  • سامانه اینترنت بانک: این سامانه راه بعدی برای استفاده از سامانه صیاد بانک صادرات می باشد. با ورود به نشانی اینترنتی https://bib.bsi.ir می توانید از این سامانه استفاده کنید. اما دقت داشته باشید لازم است ان را از طریق بانک صادرات فعال سازی نمایید.

    ورود به سامانه صیاد اینترنت بانک صادرات

    سامانه اینترنت بانک صادرات

  • نرم افزار صاپ: نرم افزار صاپ را هم می توان یک برنامه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات دانست. چرا که امکان انجام این کار از بخش خدمات چک این نرم افزار وجود دارد. شما می توانید این نرم افزار را از سایت بانک صادرات به نشانی www.bsi.ir دانلود کرده و بر روی گوشی تان نصب کنید.

    ورود به سامانه صیاد بانک صادرات با نرم افزار صاپ

  • برنامه های معتبر حوزه پرداخت: راه دیگر برای استفاده از سامانه صیاد بانک صادرات ، برنامه های معتبر در حوزه پرداخت مانند آپ هستند. نام همه این برنامه ها در سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به نشانی اینترنتی www.shaparak.ir موجود است. هم چنین می توانید از این طریق نسبت به نصب هر کدام از این برنامه ها اقدام نمایید.

  • مراجعه حضوری به یکی از شعبه های بانک صادرات: روش دیگر که مقداری با بقیه راه های دست یابی به سامانه صیاد پیچک صادرات متفاوت است، مراجعه حضوری به شعب بانک ها است. همه کسانی که بنا به دلایلی نمی توانند از روش های غیر حضوری برای استفاده از سامانه صیاد اقدام کنند، می توانند با مراجعه به شعب بانک صادرات این کار را انجام دهند. البته باید دقت داشت که جهت این کار باید به بانک صادرکننده دسته چک خود یا بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید.

    مراجعه حضوری به یکی از شعبه های بانک صادرات



دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه صیاد بانک صادرات

همان طور که اشاره کردیم، یکی از مهم ترین راه های بهره مندی از سامانه صیاد پیچک صادرات ، استفاده از برنامه های مربوطه در این زمینه می باشد. این برنامه ها شامل همراه بانک صادرات و اینترنت بانک صادرات هستند. برای نصب سامانه صیاد بانک صادرات لازم است ابتدا این برنامه ها را دانلود کرده و بر روی گوشی تان نصب کنید. برای دانلود این برنامه ها هم می توانید از طریق سایت اصلی بانک صادرات اقدام نموده و هم می توانید با استفاده از برنامه های مثل بازار و گوگل پلی این کار را انجام دهید. بعد از این که برنامه ها را نصب کردید، باید برای بار اول با مراجعه به بانک نسبت به فعال سازی آن ها اقدام نمایید. بعد از آن دیگر می توانید به راحتی خدمات مختلفی از جمله دسترسی به سامانه صیاد بانک صادرات را از طریق آن ها داشته باشید. البته شما می توانید به صورت مستقیم هم از طریق لینک های زیر، نسخه اندروید و آیفون همراه بانک صادرات را دریافت نمایید.

دانلود نسخه اندروید اپلیکیشن صیاد بانک صادرات
دانلود نسخه iOS برنامه صیاد بانک صادرات

دانلود اپلیکیشن سامانه صیاد بانک صادرات

فرآیندهای ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات

با استفاده از سامانه صیاد بانک صادرات می توانید چندین مورد فعالیت را انجام دهید. در ادامه هر یک از این فعالیت ها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

  • ثبت چک

    بعد از این که صادرکننده چک برگه کاغذی چک را می نویسد، باید آن را در سامانه صیاد پیچک صادرات ثبت کند. این مورد شامل درج مبلغ چک، تاریخ سر رسید آن و اطلاعات هویتی فرد گیرنده می شوند. در صورتی که هر کدام از این اطلاعات به درستی ثبت نشوند، امکان پاس شدن چک وجود نخواهد داشت. پس باید در این مورد دقت داشته باشید. بعد از اینکه کاربر توسط یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد بانک صادرات وارد این سامانه شد ، فرآیند احراز هویت انجام می شود. احراز هویت در اینترنت بانک و موبایل بانک صادرات بعد از ثبت نام و فعال سازی و دریافت نام کاربری و کلمه عبور آن ها انجام می شود. بعد از احراز هویت و ثبت مندرجات چک در سامانه صیاد بانک صادرات تایید و ثبت اولیه چک در سامانه صیاد انجام می شود اما ثبت نهایی چک در سامانه صیاد بانک صادرات مستلزم تایید دریافت چک توسط ذینفع است که در ادامه توضیح داده می شود.

    ثبت چک در اپایکیشن صیاد بانک صادرات

  • استعلام و تایید دریافت چک

    همانطور که گفتیم ثبت نهایی چک منوط به تایید دریافت چک توسط ذینفع است. برای این منظور گیرنده چک باید با در دست داشتن برگه چک به یکی از ابزارهای دسترسی سامانه صیاد مراجعه کرده و بعد از احراز هویت ، مندرجات برگه چک نظیر تاریخ سر رسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع و بابت را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد تطبیق دهد. در این مرحله در صورت تایید چک توسط ذینفع چک در وضعیت ثبت نهایی تلقی می شود و قابلیت نقد شدن دارد و در صورت رد چک ذینفع باید یکی از دلایل موجود در لیست را برای عدم تایید چک انتخاب کند و فیزیم چک را به صادرکننده چک عودت دهد.

  • انتقال چک

    هم چنین انتقال چک مورد دیگری است که امکان انجام آن از طریق سامانه صیاد بانک صادرات امکان پذیر است. هنگامی که فردی بخواهد چک را به دیگری انتقال دهد، به جای پشت نویسی کردن آن که در گذشته انجام می گرفت، باید انتقال در سامانه صیاد انجام شود. در این مورد هم باید اطلاعات کامل فرد جدید گیرنده در این سامانه ثبت شوند. برای این مورد انتقال دهنده چک باید به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مراجعه کرده و بعد از احراز هویت و وارد کردن شناسه صیادی برگه چک متعلق به انتقال دهنده در سامانه ، اطلاعات مربوط به قلم بابت و هویت ذینفع جدید چک یعنی انتقال گیرنده را وارد کند و سپس این اطلاعات را تایید کند تا ثبت اولیه انتقال چک انجام شود.

  • اعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک

    یکی از مناسب ترین خدمات سامانه صیاد پیچک صادرات ، تعیین وضعیت اعتباری فرد صادرکننده چک می باشد. به این صورت که می توان از تعداد و مبلغ چک های رفع سوء اثر نشده فرد صادر کننده چک، آگاهی پیدا کرد.

    تعیین وضعیت اعتباری صادرکننده چک

  • استعلام وضعیت چک توسط صادرکننده

    فردی که چک را صادر کرده است می تواند با وارد کردن شناسه چک، وضعیت چک را تا قبل از تایید توسط گیرنده مشاهده کند.

  • استعلام وضعیت چک توسط گیرنده

    فرد گیرنده هم می تواند با استفاده از کد ملی خود و هم چنین شناسه چک، نسبت به مشاهده وضعیت آن در سامانه صیاد پیچک صادرات اقدام نماید.

منبع : سامانه صیاد بانک صادرات

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 45
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 252
  • بازدید سال : 427
  • بازدید کلی : 28322
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی